Friday 9 September 2011

Harga topap akan naik 6% pada 15 september 2011 :'(

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia..

Berita terkini :
harga topap akan naik 6% pada 15 september 2011. 


Tak salah kalau nak naik segala benda tapi please naik kan gaji. mana yang kerja ada bos kira masih dapat duit setiap bulan *itupun tak cukup untung menampung diri dan keluarga. yang kerja sendiri?? siapa nak bayarkan gaji??

Ya, BK datang dari keluarga yang sederhana. umi abi BK bekerja buka klinik sendiri. even ada gelaran doktor sekalipun kalau bekerja mengikut 'kalau ada pesakit, adalah makan untuk hari ni, kalau tiada pesakit, tiadalah makanan' kira macam kais pagi makan pagi, kais petang makan petang lah. tapi ni kira boleh hidup lagi. kalau yang kerja jual nasi lemak pagi pagi, pastu petang jadi pekebun sementara, then malam ajar budak budak mengaji. cukup ke duit beliau? tak cukup kak oi. lagi lagi yang dah berkeluarga. 

Berbalik cerita umi abi BK tadi. Kalau dah kerja doktor mesti nak kena pakai prepaid yang banyak kan. ada setengah pesakit yang pandai misscall je, then, doktor yang kena call balik. pesakit sayang kredit! Doktor beriya-ria nak tolong pesakit kesayangan dia ni supaya cepat sembuh. tapi? boleh pulak prepaid naik harga. even tak banyak sekalipun setakat berapa puluh sen je yang naik tapi sangat berharga tahu! setiap hari pun nak kena topap. kalau sebulan 30 hari x rm10.60 = rm318. rm18 tu dah boleh makan kfc dinner plate tau siap boleh belanja pesakit tu lagi.

kami yang student ni apatah lagi. harapkan duit ptptn dan duit fama (father mother). yang kapel kapel tu lagilah kan, terpaksa la fikir banyak kali kalau nak bergayut tiap tiap malam tu..hehe. tapi kepada orang single? jangan sangka tak berkapel ni tak pakai prepaid, kami lagi memerlukannya tau. kalau kami ada masalah dengan assignment, kami nak kena call pensyarah, call ahli group yang lain *kalau assingment grouping lah. dan macam macam lagi. :'(

Ya Allah, Engkau berikanlah sedikit kekayaan mu kepada yang memerlukan supaya kami dapat mencari ilmu dan memperoleh rezeki halal Mu di bumi ini serta kami dapat terus beribadah kepada-Mu Ya Rabbi. amin.

ok daa~ 
p/s : kan best kalau kerajaan memahami orang susah seperti kami ini. psst..jom jadi agen topap. untung~ :D

8 comments:

  1. dahsyat ahh mcm neh..masak kne catu gile2..menanges..

    ReplyDelete
  2. serious bnda ni mengarut. tak payah pakai phone lah. kita utus surat! hehe

    ReplyDelete
  3. saya masih ditanggung ibu dan bapa tapi bab topap dorang suruh saya cari husband yang akan tanggung. haruslah mengurangkan penggunaan kredit mulai dari sekarang

    ReplyDelete
  4. iqellperi : memang kesian lah rakyat lepas ni

    ReplyDelete
  5. capital A : nak mencari pun kena pkai hp juge.. adoi..

    ReplyDelete
  6. jgn sedih2 nk 60sen crik aku ye huuhhuuh
    aku byk duit syiling ny kiiki

    ReplyDelete
  7. ade2mama : haha.. bagus lah tu,, nanti sedekah sikit kat sini :p

    ReplyDelete